Blog polecaj.pl

Dzielimy się wiedzą na temat zarabiania w Internecie. Poznaj historie ludzi sukcesu. Inspiruj się i zyskuj prowizje lub nagrody.

21 lipca 2020

Operator logistyczny dla e-commerce. Jak wybrać najlepszego?

Koronawirus stał się kolejnym impulsem, dzięki któremu e-handel w Polsce rośnie. Sklep internetowy, czy to na platformie Saas, czy oprogramowaniu Open Source, musi dostarczać towary klientom. Umowa z firmą kurierską? A może operator logistyczny? Przedstawiamy zalety i wady obu rozwiązań.

Rozwój e-biznesu wpłynął na szerokość oferty firm kurierskich. Wzrosła ilość usług podstawowych oraz opcji dodatkowych. To samo dotyczy operatorów logistycznych i brokerów. Jest w czym wybierać. Ważne, żeby wybrać mądrze i spokojnie rozwijać e-handel, nie martwiąc się o logistykę.

Spis treści:

  • Firmy kurierskie — zalety i wady
  • Brokerzy usług kurierskich — zalety i wady
  • Podsumowanie

Firmy kurierskie

Przesyłki kurierskie możesz wysyłać na bazie umowy z dużą firmą kurierską jak na przykład DHL, DPD, InPost, Fedex, UPS, GLS. To wyspecjalizowani przewoźnicy, często międzynarodowe firmy, z dużymi tradycjami i doświadczeniem.

Zalety:

  • Współpraca z renomowanym przewoźnikiem daje gwarancję jakości usług (choć każdemu przytrafiają się wpadki)
  • Krótki czas dostawy – standardowa przesyłka zwykle w 24 godziny
  • Śledzenie przesyłki w Internecie – po wpisaniu na stronie kuriera numeru listu przewozowego
  • Ubezpieczenie przesyłki – różne progi, w zależności od firmy
  • Usługi dodatkowe – na przykład pobranie, zwrot dokumentów, dostawa w określonych godzinach
  • Nadanie i odbiór w punkcie – kolejne firmy kurierskie wprowadzają taką usługę

Wady:

  • Wysoka cena
  • Mała elastyczność oferty
  • Możliwe minimum logistyczne
  • Możliwe problemy w komunikacji małego e-sklepu z dużą firmą kurierską
  • Odrębna umowa z każdym kurierem i różne warunki umów

Jak działa operator logistyczny?

Nie bez powodu na rynku przesyłek kurierskich pojawiły się liczne firmy pośredniczące. To brokerzy firm kurierskich, nazywani także platformami usług kurierskich lub operatorami logistycznymi. Kim są, czy warto korzystać z ich usług i którą firmę wybrać?

Brokerzy usług kurierskich to tak zwani wirtualni operatorzy logistyczni. Te firmy nie mają własnej infrastruktury spedycyjnej. Potrafią jednak zaoferować na rynku niższą cenę za usługę, zachowując oryginalne warunki kurierów. Jak to możliwe?

Operator logistyczny kupuje hurtowo przesyłki kurierskie, dzięki czemu potrafi wynegocjować atrakcyjną cenę jednostkową. Takie działanie ma sens wyłącznie wtedy, kiedy odsprzedaje je na rynku taniej, niż oficjalne cenniki firm kurierskich. Stroną dla e-sklepu staje się operator wirtualny, nie kurier.

Brokerzy zwykle dają do dyspozycji usługi kilku kurierów. To duży atut dla sklepu internetowego. Klient ma możliwość wyboru dogodnej dla siebie formy dostawy przesyłki. Ważna jest możliwość integracji usług kurierskich z infrastrukturą e-sklepu. Dzięki temu możliwe jest zautomatyzowanie procesu wysyłki i łatwiejsze rozliczenia za transport.

Ważne: przy wyborze operatora logistycznego dla swojego sklepu zwróć uwagę na system rozpatrywania reklamacji i wsparcie klienta.

Dokładnie rozważ wszystkie elementy oferty, nie kieruj się wyłącznie niską ceną. Zły wybór pośrednika logistycznego może odbić się negatywnie na reputacji Twojego e-biznesu.

Zalety:

  • Dostęp do wielu przewoźników na jednej umowie
  • Różnorodne formy dostawy w Twoim sklepie – w zależności od oferty wybranego Operatora – porównaj oferty
  • Szeroki wybór usług transportowych, także międzynarodowych – sprawdź szczegóły
  • Zwykle brak minimum logistycznego – wysyłka od 1 paczki bez dodatkowych opłat – sprawdź przed podpisaniem umowy
  • Możliwość integracji poprzez API – sprawdź ofertę i warunki integracji
  • Zwykle duże udogodnienia w panelu klienta – na przykład książka adresowa, dostęp do rozliczeń, raporty, itp. – porównaj oferty

Wady:

  • Dodatkowe ogniwo w przepływie danych – także objętych przepisami RODO
  • Ryzyko związane z bankructwem pośrednika. Jeśli to możliwe sprawdź sytuację finansową brokera lub platformy wysyłkowej.
  • Źle wybrany pośrednik może być przyczyną problemów i frustracji.

Podsumowanie

Wybór partnera logistycznego dla nowego e-sklepu powinien być dokonany z należytą starannością.

  • Nie kieruj się wyłącznie ceną wysyłki paczki. Różnice cen usług kurierskich u pośredników są niewielkie, natomiast wartość pakietu usług może się diametralnie różnić.
  • Szukaj informacji u przyjaciół i znajomych, którzy korzystają z usług kurierów lub operatorów logistycznych. Z rezerwą traktuj oceny i polecanie konkretnych firm w Internecie.
  • Sprawdź dokładnie umowę – czy nie zawiera podejrzanych klauzul, na przykład prawo naliczania wysokich dopłat.
  • Sprawdź poziom i jakość wsparcia dla klienta.
  • Przed ostateczną decyzją załóż konta w kilku firmach i przetestuj funkcjonalność i możliwości panelu klienta na stronach przewoźników z Twojej „krótkiej listy”.

Jeśli chcesz mieć porównanie i ocenić, jakie funkcjonalności może zawierać nowoczesny panel klienta załóż bezpłatnie i bez zobowiązań testowe konto u naszego partnera – apaczka.pl.

Polecaj już teraz eSklep i PrestaHosting w programie partnerskim home.pl i zarabiaj wysokie prowizje.